FAQ

  • Huur
    • Kan ik direct reageren op een woningadvertentie?
      • Ja, als de woning u bevalt, kunt u direct reageren via de berichtknoppen naast het woningaanbod. U kunt uiteraard ook telefonisch contact met ons opnemen. 

    • Kan ik mij gratis registreren bij Tretze Bemiddeling?
      • Ja. U kunt zich gratis registreren, maar registrate is niet noodzakelijk.
    • Hoe vind ik een geschikte woning?
      • Zoeken op de website gaat heel eenvoudig. U selecteert een woning uit het actuele woningaanbod en klikt op de foto van de betreffende woning. U krijgt vervolgens alle foto´s en uitgebreide details van het object te zien. 

    • Waarom wordt er bij iedere woonruimte een waarborgsom gevraagd?
      • De kandidaat-huurder betaalt aan de verhuurder/beheerder een waarborgsom ter hoogte van één tot drie maanden huur. Dit is bij de wet bepaald. 

        De waarborgsom blijft bij de verhuurder/beheerder in beheer totdat de huurder de woonruimte heeft opgeleverd na een huuropzegging. De waarborgsom dient tot zekerheid van 'goed' huurderschap door de huurder. Bij eindoplevering dient de woning in goede staat te worden achtergelaten. Er mag géén sprake zijn van huurachterstanden, eventuele stoffering en/of meubilering moet volledig en in goede staat worden achtergelaten en de woning moet naar behoren zijn schoongemaakt.

    • Is het woningaanbod op de website actueel?
      • Ja, het woningaanbod op de website is actueel. Dagelijks actualiseren wij op diverse tijdstippen het woningaanbod. Soms staan er tussen het woningaanbod woningen met de status onder voorhoud of optie vermeld. De achterliggende reden hiervan is dat de afwikkeling rond de verhuur nog niet helemaal is afgerond. Deze afwikkeling kan enkele dagen duren.

    • Word ik op de hoogte gehouden van nieuwe woningen?
      • Wij adviseren u de website goed in de gaten te houden. Nieuwe woningen plaatsen wij altijd zo snel mogelijk op de website.
    • Hoe kan ik een woning bezichtigen?
      • U kunt middels de knop "Plan een bezichtiging" bij het woningaanbod, aangeven dat u de betreffende woning wilt bezichtigen.

        Wij nemen dan contact met u op om de bezichtiging samen met u in te plannen. Bezichtigen is geheel vrijblijvend, wanneer u echter verhinderd bent ontvangen wij hiervan graag tijdig bericht!

    • Wat zijn de regels bij het opzeggen van de huur? Welke regels zijn er voor een huurder?
      •  

        Voor de huurder gelden de volgende regels:

        • U moet zich houden aan de opzegtermijn. Die is hetzelfde als de betalingstermijn (1 kalendermaand).

        • U moet de huur schriftelijk en per aangetekende brief opzeggen. U hoeft geen reden op te geven.

        • Als de huur voor een vaste periode is aangegaan, kunt u de huur pas beëindigen nadat die periode is verstreken. U kunt alleen eerder opzeggen als de verhuurder hiermee akkoord gaat. (Met wederzijds goedvinden)

    • Wie is er verantwoordelijk voor het onderhoud van een huurwoning?
      •  

        Over het algemeen geldt:

        • Kleine reparaties zijn voor rekening van de huurder, grote reparaties en groot onderhoud zijn voor rekening van de verhuurder;

        • Bij kleine reparaties moet de huurder er gemakkelijk bij kunnen en de reparatie moet weinig kosten met zich mee brengen.

        Zo niet, dan is de reparatie alsnog voor rekening van de verhuurder;

        • De huurder moet de verhuurder echter wel toegang tot de huurwoning geven, zodat de verhuurder het onderhoud of de reparatie kan uitvoeren.

    • Wat is goed huurderschap?
      •  

        De zorgverplichting van de huurder om zich te gedragen als een goed huurder ten aanzien van het gebruik van het gehuurde.

        Deze verplichting strekt zich niet alleen uit over het gebruik van het goed maar een huurder moet zich ook goed gedragen jegens de omgeving. Dit speelt met name bij de huur van woonruimte een rol. Als een huurder overlast bezorgd aan buren wordt dit gezien als het zich niet goed gedragen als goed huurder. Ook het hebben van een hennepkwekerij of een schotelantenne zijn voorbeelden van het niet gedragen als goed huurder.

        Het schenden van de verplichting van goed huurderschap kan een reden zijn voor de ontbinding van de huurovereenkomst door de verhuurder.

    • Kan ik huurtoeslag krijgen voor mijn woonruimte?
      •  

        Alleen bewoners van zelfstandige woonruimte kunnen in principe huurtoeslag krijgen. En bij zelfstandige woonruimte hoort een eigen ingang, badkamer, toilet en keuken.

        Het kunnen aanvragen van huurtoeslag is ook afhankelijk van de hoogte van de kale huurprijs en de servicekosten samen opgeteld. De bovengrens van deze beide componenten is voor 2019 vastgesteld op EUR 720,42. 

        Men dient dan wel 23 jaar of ouder te zijn. Deze leeftijdsgrens is vastgesteld door de overheid. Huurtoeslag vraagt u aan op de website www.belastingdienst.nl, de verwerking van de aanvraag neemt ongeveer 3 weken in beslag. 

    • Wat is een verhuurderverklaring?
      • Dit is een document dat u laat invullen en ondertekenen door uw huidige  verhuurder.

        Met behulp van deze schriftelijke referentie kunnen wij bij uw toekomstige verhuurder aantonen dat u een keurige huurder bent, en dat er geen huurachterstand is/is geweest.

  • Algemeen
    • Mag een makelaar doorgaan met bezichtigingen als er al een "potentiële" huurder is?
      • Ja, dat mag. Belangstelling van een "potentiële" huurder hoeft namelijk nog niet tot een huurovereenkomst te leiden. 

        Bovendien kan het zijn dat de verhuurder graag wil weten of er meer belangstelling is.

        Overigens mag ook met meer dan één gegadigde tegelijk worden onderhandeld. De makelaar zal wel aan "potentiële" huurders vertellen dat er al belangstelling is voor het object. 

        De uiteindelijke beslissing voor de huurder ligt altijd bij de verhuurder/eigenaar van de woning!

Inloggen

Inloggen op mijn Tretze Bemiddeling. Heb je nog geen account? Maak er direct één aan!

Vergeten?

Nog geen account?